Ontmoet Sophie, Branch Manager

Sophie, Branch Manager bij IMPACT in Luik-Herstal, werkt al 16 jaar in het bedrijf. Ze is gepassioneerd door de vele contacten, het werk in teams en dat ze haar recruiters de kans geeft om te groeien en zich goed te voelen in hun functie. Dat maakt dat ze al vele jaren helemaal tot bloei komt in haar functie. Wat kunnen we haar nog wensen? Nog heel wat mooie jaren bij IMPACT!

Eenmaal ze haar bachelor in de boekhoudkunde op zak had, merkte Sophie al snel dat haar job als boekhoudster niets voor haar was. Ze miste namelijk het menselijk contact en het werken in team. Ze koos dus voor een compleet andere functie en ging aan de slag als productie-operator in een bedrijf waar ze 6 dagen per week in shifts werkte. Ze gaf er een half jaar het beste van zichzelf, tot ze inging op een vacature voor polyvalent medewerker in een firma die gespecialiseerd was in de verkoop van voedingsproducten.

Sophie had vervolgens het geluk dat ze zwanger werd van haar dochter. Daarmee kwam helaas wel een einde aan haar job in deze firma. Ze werkte er graag, maar het bedrijf kon het zich niet veroorloven om haar terugkeer af te wachten. Sophie genoot dus van haar moederschapsrust alvorens een nieuw avontuur te starten: ze ging aan het werk bij IMPACT.

Een snelle evolutie

Sophie ging als recruiter aan de slag bij IMPACT in Luik, een vestiging die kort voordien opnieuw openging. Het agentschap had een groot contract verloren en de deuren even gesloten. Nadien begon Sophie er met één andere persoon te werken: haar leidinggevende. Die vertrok amper twee jaar na haar komst, en zo werd Sophie zelf verantwoordelijke.

Wat haar bevalt, is het gevarieerde takenpakket, haar team aansturen, de diversiteit aan klanten … Ze legt het als volgt uit: “Het is een rol die uiteraard evolueert met de jaren. Vandaag bestaat de functie van Branch Manager uit het opvolgen van je team. Het is niet langer, zoals vroeger, louter een job als verantwoordelijke. Ik werk mee aan de dagelijkse taken, ondersteun mijn recruiters en leer hun zaken bij. Zo probeer ik hen te laten groeien. Ik ben ook buffer en bemiddelaar. De functie zoals ze vandaag is, bevalt me echt.”

Erkenning

Zoals het merendeel van de andere medewerkers van IMPACT die we hebben geïnterviewd, vertelt Sophie dat het bedrijf voor haar één grote familie is. Ze waardeert dat ze voelt dat ze telt, dat ze niet zomaar een werknemer is tussen zoveel andere. “We zijn een mens, geen nummer. Ze kennen ons, we werken in een meer dan sympathiek kader, we hebben onze wagens, ze besteden aandacht aan ons welzijn, we krijgen de juiste tools en er wordt naar ons geluisterd. Deze week nog hadden we roadshows. Wanneer het management voelt dat er iets niet juist zit, kunnen we het hebben over onze frustraties en wat werkt en wat niet. Dat helpt.”

Ze vervolgt: “Ik voel erkenning voor mijn werk, maar ook voor wie ik ben en mijn kwaliteiten. Ik ken na al die jaren mijn werkpunten, net zoals IMPACT, maar we focussen op onze kwaliteiten. En dat is een mooie erkenning. Echt, ik voel me goed – ondanks de crisis, ondanks de situatie. Het is niet elke dag makkelijk, maar ik voel me goed.”

Een beroep vol contacten

Wat Sophie het leukst vindt aan haar dagelijkse bezigheden, zijn de contacten die ze kan leggen. Ze vertelt wat haar motiveert: “De relatie met anderen begint bij mijn team. IMPACT kiest voor een nieuwe wending door echt op het collectieve niveau te werken. Wat me ook altijd heeft gedreven bij IMPACT, is het idee van specialisten in diverse specifieke profielen, zoals techniek, bouw en kantoor. Dat maakt dat we voortdurend in contact staan met technische professionals, wat heel leerzaam is. Ik kan intussen zelf mijn elektriciteit herstellen dankzij mijn nieuwsgierigheid. We zijn geen generalisten, en dat is boeiend. Als je nieuwsgierig bent, geeft deze job veel intellectuele stimuli.”

Ze vertrouwt ons ook toe dat ze graag ervaart hoe de relatie met haar klanten evolueert. Met sommigen van hen staat ze al jarenlang in contact. Het zijn misschien geen vrienden, maar wel goede kennissen met wie ze ook over de kleine dingen des levens praat, wat dan weer een lichte, positieve toets brengt in de dagelijkse beslommeringen.

Bekend terrein

Wanneer we Sophie vragen hoe ze zich voorbereidt op een gesprek bij een klant, legt ze uit dat ze zich goed informeert over het bedrijf en voor de rest vertrouwt op haar ervaring. “Ik weet altijd waar ik naartoe ga. Ik weet precies wat het bedrijf doet, omdat ik hun website en hun LinkedIn-pagina heb bezocht. Bovendien heb ik na 15 jaar in de sector een flinke rugzak vol technische kennis verzameld. Ik ken de bedrijven en de contacten. Kortom: ik informeer me op voorhand goed over het bedrijf en over de persoon die ik zal spreken. Mijn ervaring in techniek en op het terrein helpt me op mijn gemak te zijn en snel vragen te beantwoorden.”

Sophie heeft nooit de indruk dat ze een stap in het onbekende zet. Ze voelt zich in haar job als een vis in het water en vreest geen ongemakken of onbegrip in de sector. “Nee, het voelt voor mij niet aan alsof ik me op onbekend terrein begeef. En zelfs als ze me onverwacht ergens naartoe sturen zonder tijd om me voor te bereiden, zou ik geen probleem hebben om me uit de slag te trekken. Dat is die jarenlang ervaring die helpt.”