Ontmoet Sophie, Branch Manager

Sophie, Branch Manager bij IMPACT in Luik-Herstal, werkt al 16 jaar in het bedrijf. Ze is gepassioneerd door de vele contacten, het werk in teams en het feit dat ze haar recruiters de kans geeft om te groeien en zich goed te voelen in hun functie. Dat maakt dat ze al vele jaren helemaal tot bloei komt in haar functie. Wat kunnen we haar nog wensen? Nog heel wat mooie jaren bij IMPACT!

Eenmaal ze haar bachelor in de boekhoudkunde op zak had, merkte Sophie al snel dat haar job als boekhoudster niets voor haar was. Ze miste namelijk het menselijk contact en het werken in team. Ze koos dus voor een compleet andere functie en ging aan de slag als productie-operator in een bedrijf waar ze 6 dagen per week in shifts werkte. Ze gaf er een half jaar het beste van zichzelf, tot ze inging op een vacature voor polyvalent medewerker in een firma die gespecialiseerd was in de verkoop van voedingsproducten.

Sophie had vervolgens het geluk dat ze zwanger werd van haar dochter. Daarmee kwam helaas wel een einde aan haar job in deze firma. Ze werkte er graag, maar het bedrijf kon het zich niet veroorloven om haar terugkeer af te wachten. Sophie genoot dus van haar moederschapsrust alvorens een nieuw avontuur te starten: ze ging aan het werk bij IMPACT.

Een snelle evolutie

Wat haar bevalt, is het gevarieerde takenpakket, haar team aansturen, de diversiteit aan klanten … Ze legt het als volgt uit: “Het is een rol die uiteraard evolueert met de jaren. Vandaag bestaat de functie van Branch Manager uit het opvolgen van je team. Het is niet langer, zoals vroeger, louter een job als verantwoordelijke. Ik werk mee aan de dagelijkse taken, ondersteun mijn recruiters en leer hun zaken bij. Zo probeer ik hen te laten groeien. Ik ben ook buffer en bemiddelaar. De functie zoals ze vandaag is, bevalt me echt.”

Erkenning

Zoals het merendeel van de andere medewerkers van IMPACT die we hebben geïnterviewd, vertelt Sophie dat het bedrijf voor haar één grote familie is. Ze waardeert dat ze voelt dat ze telt, dat ze niet zomaar een werknemer is tussen zoveel andere. “We zijn een mens, geen nummer. Ze kennen ons, we werken in een meer dan sympathiek kader, we hebben onze wagens, ze besteden aandacht aan ons welzijn, we krijgen de juiste tools en er wordt naar ons geluisterd. Deze week nog hadden we roadshows. Wanneer het management voelt dat er iets niet juist zit, kunnen we het hebben over onze frustraties en wat werkt en wat niet. Dat helpt.”

Ze vervolgt: “Ik voel erkenning voor mijn werk, maar ook voor wie ik ben en mijn kwaliteiten. Ik ken na al die jaren mijn werkpunten, net zoals IMPACT, maar we focussen op onze kwaliteiten. En dat is een mooie erkenning. Echt, ik voel me goed – ondanks de crisis, ondanks de situatie. Het is niet elke dag makkelijk, maar ik voel me goed.”

Geen beloftes

Sophie onderhoudt goede relaties met klanten. Ze zegt ons dat ze geen loze beloftes maakt en nooit zal beweren dat ze een kandidaat zal vinden wanneer ze ervan overtuigd is dat het onmogelijk is. Het codewoord in klantenrelaties is voor haar ‘eerlijkheid’. “Ja, het gaat altijd om eerlijkheid. We luisteren naar de wensen van de klanten en ik vertel elke keer ‘We proberen je te helpen en gaan tot het uiterste om de juiste kandidaat te vinden.’ Maar ik zegt nooit dat we die morgen al zullen hebben. Ik doe geen beloftes die ik niet kan nakomen. In de wereld van rekrutering werken we met mensen, dus het is moeilijk om je aan gemaakte beloftes te houden. Daarom vermijd ik ze liever. Ik kan alleen maar beloven dat we het best mogelijke zullen doen.”

Welzijn op het werk

Als kantoorverantwoordelijke is Sophie manager van een team met meerdere personen. Het is een van de dingen die haar drijft. Toch is haar grootste uitdaging het welzijn van haar mensen verzekeren en er zeker van zijn dat ieder van haar recruiters kan zijn wie ze zijn en kan voelen dat ze deel uitmaken van één ploeg, één familie.

“Mijn grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat de dames die bij mij werken, zich goed voelen, hun plaats vinden en het evenwicht tussen welzijn en resultaten bewaren. Het is belangrijk dat ze zich gelijkwaardig behandeld voelen en dat hun persoonlijk werk ook erkend wordt door IMPACT.”

Een mooi verhaal

Aan herinneringen en anekdotes geen gebrek bij Sophie. Ze denkt er zelfs aan om een boek te schrijven om ze niet te vergeten! Het duurt dan ook even vooraleer ze een specifiek verhaal vindt dat ze wil delen. Uiteindelijk vertelt ze ons over een man voor wie het leven een nieuwe wending nam, deels dankzij de talenten van Sophie en haar ploeg:

“Een kandidaat belde me op. Hij bevond zich in een moeilijke situatie, want hij was zelfstandige in de entertainmentsector. Na een gesprek werd duidelijk dat hij over degelijk materiaal beschikte en een goede elektricien was. Aangezien hij zelfstandige was, had hij in de coronaperiode geen inkomsten. Wat voor hem dus telde, was snel geld verdienen. Ik heb hem aan een job geholpen bij een van onze klanten, aan wie ik die situatie had uitgelegd. Beide partijen wisten dus dat het om een tijdelijke oplossing ging. Wanneer de crisis achter de rug was, zou de man weer aan de slag gaan in zijn vorige job. Maar gaandeweg begon hij te beseffen dat werken in loondienst hem meer zekerheid bood. De opdracht, die oorspronkelijk twee weken zou duren, werd verlengd en uiteindelijk heeft hij zonet zijn contract van onbepaalde duur getekend. Het is een recente anekdote en een positief verhaal in deze huidige omstandigheden, dus dit blijft me bij.”